::: در حال بارگیری لطفا صبر کنید :::

نام کاربري : پسورد : يا عضويت | رمز عبور را فراموش کردم


تعداد بازدید : 132
نویسنده پیام
majnoon313
آفلاین



ارسال‌ها: 1
عضویت: 27 /6 /1402
تشکر کرده: 1
حکم حجاب، شرعی یا عرفی؟
شبهه: حجاب، یک حکم عرفی است؛ نه یک حکم شرعیبرخی از دلایل کسانی که حجاب را حکمی عرفی می­دانند، عبارتند از:1. روایات متعددی که درباره کنیز مسلمان، می‏گویند لازم نیست پوشش سر داشته باشد؛ بلکه اینها از اینکه حجاب داشته باشند، نهی شده­اند. اگر حجاب، یک حکم شرعی بود، نباید بین آزاد و کنیز، فرقی می‏گذاشت.2. روایاتی که زنان بادیه­نشین را از پوشاندن سر، معاف کرده، گفته اشکالی ندارد شما به چهره این زنان، نگاه کنید؛ با اینکه حجاب ندارند.3. روایاتی که می‏گویند در مواقع خاص، لازم نیست حجاب رعایت شود و به روایتی درباره حضرت زهرا علیهاسلام استناد می‏کنند که وقتی ایشان جان حضرت علی علیه­السلام را در خطر دید، تصمیم گرفت سر را برهنه و موها را آشفته کند. اگر حجاب، یک حکم شرعی بود، ایشان ابداً این کار را نمی­کرد.4. روایاتی که می‏گویند اگر موقع بیرون رفتن از خانه، زن چیزی نداشت که موهایش را بپوشاند، لازم نیست که بپوشاند.5. در روایات مربوط به حجاب، الفاظی آمده که نشان می‏دهد حجاب، یک حکم الزامی نیست؛ بلکه یک توصیه است. مثل عبارت «لایصلح»، یعنی شایسته و خوب نیست یا «ینبغی»، یعنی شایسته و خوب است.6. در تاریخ آمده وقتی که آیات حجاب نازل شد، زنان انصار از این آیات، استقبال کردند؛ اما زنان مهاجر، استقبال نکردند و عایشه، زنان مهاجر را شماتت کرد که شما با اینکه قوم پیامبر بودید و هستید، چرا از این آیات، استقبال نکردید؟ پس هر چیزی که جامعه به عنوان پوشش انتخاب کرد و عرف شد، ما باید آن را بپذیریم.پاسخما به این شبهه، دو نوع پاسخ خاص و عام می‏دهیم:الف. پاسخ عاموقتی از آیات قرآن، به صراحت استفاده می‏کنیم که حجاب، یک امر شرعی است، با این استدلال­های احتمالی، نمی‏توانیم بگوییم امری عرفی است. از منابع، چنین استفاده می‏کنیم که جلباب و خمار، در عصر پیامبر، عرف بوده است؛ یعنی شارع می‏خواهد بگوید حجاب، یک امر شرعی است و شما جلباب را به این صورتی که من می‏گویم استفاده کنید و اینکه عرف است را قبول ندارم. به علاوه، اگر ما حجاب را عرفی بدانیم، اصلاً نمی‏توانیم برایش حدی قائل شویم. دومین پیامدش این است که حجاب یک امر ثابت نخواهد بود و دائماً متغیر خواهد بود. سومین پیامد اینکه بحث عرفی کردن، فقط مختص حجاب نیست و همه احکام را در بر می­گیرد. آن وقت اصلاً دین از محتوا تهی می‏شود و این، مخالفت با آیات و روایاتی است که اسلام را دین جهانی و جاودانی معرفی می‏کند.ب. پاسخ خاصپاسخ 1: درباره پوشش کنیز، در روایات صحیح، هیچ گاه نمی‏گویند پوشاندن سر، بر کنیز، ممنوع است؛ بلکه می‏گویند پوشاندن سر، بر کنیز، واجب نیست؛ اما روایاتی که کنیز را از پوشش سر نهی می‏کنند، روایات ضعیفی هستند.پاسخ 2: در اینجا اصلاً بحث حجاب نیست؛ بلکه بحث نگاه است؛ یعنی افرادی که با این زنان مواجه می‏شوند و خرید و فروش می‏کنند، اشکالی ندارد به آنها نگاه کنند.پاسخ 3: اولاً این روایت در منابع شیعی نیامده و ثانیاً حضرت در اینجا، موهای خودش را پریشان نکرد و حجاب از سر برنداشت؛ بلکه تهدید کرد و فرمود: «به خدا سوگند! اگر گناه نبود، من موهای خودم را پریشان می‏کردم و حجابم را برمی­داشتم» و این به روشنی دلالت دارد بر اینکه حجاب، یک حکم شرعی است.پاسخ 4: در این ارتباط، دو روایت هست که به آن استناد می‏کنند؛ یکی از امام باقر علیه­السلام که فرمود: «دختری که به سن بلوغ رسیده، باید خمار اختیار کند؛ مگر اینکه آن را نیابد». روایت دوم هم از امام صادق علیه­السلام درباره لباس زن در حال نماز که می‏فرماید: «باید حجاب بگذارد؛ مگر اینکه پیدا نکند». هر دوی این روایات، درباره دختر نوجوان تازه به سن بلوغ رسیده و مربوط به حالت اضطرار هستند.پاسخ 5: در ادبیات رایج در روایات، عبارات «لایصلح» و «ینبغی»، دلالت بر وجوب و حرمت می‏کنند؛ مگر اینکه قرینه­ای بر خلاف باشد و الزام استفاده نکنیم. به عنوان نمونه، از امام صادق علیه­السلام چنین نقل شده: «لایصلح شراع السرقه و الخیانه اذا عرفت» که مطابق همه اسناد دینی، خرید و فروش مال مسروقه، حرام است.پاسخ 6: اینکه عایشه این کار را نسبت به زنان مهاجر انجام داد و اینکه آنها از این آیات استقبال نکردند، به معنای این نیست که حجاب، یک امر شرعی نیست. شرعی بودن یک حکم، تابع پیروی کردن یا نکردن برخی از افراد جامعه از آن نیست.
دوشنبه 27 شهریور 1402 - 14:16
ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش



تازه سازي پاسخ ها



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش :
صفحه اصلی | انجمن | ورود | عضویت | خوراک | نقشه | تماس با ما | طراح

این قالب توسط سایت روزیکس طراحی شده است و هر گونه پاک کردن لینک طراح پیگرد قانونی دارد !